Rady na cestu

Pronájem auta

Cestovat pronajatým autem je v Ománu celkem jednoduché a je to zatím ten nejlepší způsob, jak se tu pohybovat. Veřejná doprava moc nefunguje, tedy ne tak jak jsme zvyklí z Evropy. V Muscatu i Salalah už sice jezdí autobusové linky, ale je jich poměrně málo a k cíli si ze zastávky budete stejně muset vzít taxi nebo dojít kus pěšky. A to při 40 stupních není nic moc.

Řízení tu má sice pár odlišností, ale na ty si brzo zvyknete. Místní téměř nepoužívají blinkry, jezdí dost razantně a rozhodují se na poslední chvíli. Silnice jsou nové a kvalitní, na hodně místech jsou dálnice, neplatí se žádný poplatek.

Kromě hlavního města je na silnicích jen běžný provoz a všude v pohodě zaparkujete. Placené parkování je zatím jen minimálně, třeba u hlavní tržnice v Muscatu. Jsou tu automaty na drobné mince, nebo sms parking, pokud jste si koupili ománskou sim kartu.

Auto se dá pronajmout předem přes internet, fungují tu velké mezinárodní půjčovny, i menší soukromé. Potřebujete kreditní kartu a je dobré mít mezinárodní řidičák. K půjčení auta ho nepotřebujete, ale v případě nehody je dobré ho mít, některé pojišťovny bez něj nechtějí hradit škodu. Auto si můžete půjčit hned na letišti, nebo v hotelu. Většina půjčoven má příplatek za přistavení/vyzvednutí auta v hotelu nebo na letišti, podle toho, kde mají kancelář. Mají také omezené kilometry na 200-300 km za den, pokud překročíte limit, platíte příplatek podle km najetých navíc. S větší částkou za pojistku musíte počítat při cestě mimo Omán, třeba do Dubaje. Jezdí se normálně vpravo a většina aut jsou automaty.

Nejmenší auto seženete už od 10 riálů za den ( Toyota Yaris, Corolla apod), 4×4 stojí kolem 40 riálů/den. Při pronájmu na delší dobu dostanete zpravidla slevu. Většina půjčoven vám auto dá s plnou nádrží a vy plnou zase vrátíte. Benzín je tu příjemně levný – na naše kolem 12-13Kč. U pumpy stačí zaparkovat a stáhnout okénko a obsluha vše zařídí, můžete u ní i zaplatit. Z auta nemusíte vystrčit ani nos.

Běžné auto, nebo 4×4?

Ománci mají nejradši velká auta, čím větší tím lepší. Pro turisty je nutné auto 4×4 na cestu do hor, hlavně kvůli bezpečnosti. Malým autem tam sice se supěním taky vyjedete, ale tady bych radši nešetřila.  Na Jebel Akhdar se bez 4×4 nedostanete vůbec, na příjezdu je policejní check point a s malým autem vás nahoru nepustí. Kolem kontrolního stanoviště se ale vždycky pohybuje někdo, kdo vás za peníze na Jebel Akhdar vyveze. Na nejvyšší horu Ománu Jebel Shams kontrola není, ale je tam několik nepříjemných kilometrů, kde se 4×4 opravdu hodí. A když začne pršet, problémy budou i s terénním autem. Na výlet do pouště Wahiba nejsou džípy bezpodmínečně nutné, některé turistické kempy jsou na kraji pouště pod dunami, kam dojedete i malým autem. Pokud se ubytujete dál v poušti, dojedou si pro vás. Poplatek je buď zahrnutý v ceně ubytování, nebo se vyzvednutí platí zvlášť. Sjíždění dun je lepší nechat na místních řidičích, na okraji pouště vždycky najdete někoho, kdo vám projížďku v dunách nabídne. Vaše auto můžete nechat zaparkované u benzínky nebo na okraji vesnice.

Pokuty

Pokuta hrozí hlavně za jízdu na červenou a překročení rychlosti, na to je třeba dávat pozor. Kamer a měřičů rychlosti je tu hodně, nejvíc na dálnicích a v Muscatu. Maximální rychlost je většinou daná dopravním značením. Zakázané je telefonovat a psát sms za jízdy a používat neslušná gesta a pokřikování na ostatní řidiče. Pokutu můžete dostat i za špinavé auto.

Šťastnou cestu a pozor na velbloudy!